Makaleler /

ÇALIŞANLARI EYT KAPSAMINDA EMEKLİ OLACAK İŞVERENLERİN DİKKATİNE

Arkadaşlar merhaba ,

Uzun süren bekleyişin ardından EYT düzenlemesi nihayet 3 Mart 2023 tarihli Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girdi. Öncelikle aranızda bu düzenleme ile birlikte emekliliğe hak kazananları tebrik etmek istiyorum.

Dostlarım , bu düzenlemenin yürürlüğe girmesi ile birlikte çalışanları emekliliğe hak kazanan işverenlerden çeşitli sorular gelmeye başladı. Bu konu bağlamında işverenler için önem arz eden bazı durumları aşağıda özetlemeye çalışacağım.  

1) Arkadaşlar çalışanınız emeklilik başvurusu yapmak için size başvurduğu zaman öncelikle kendisinden yazılı ve ıslak imzasını taşıyan bir dilekçe alın. Bu dilekçedeki metin, ''Emeklilik başvurusu yapmak istediğim için .../.../.... tarihi itibari ile işten çıkışımın yapılmasını...'' şeklinde olabilir.

2) Bu dilekçe ile işten çıkış talebini muhasebe/insan kaynakları departmanınıza ileterek çalışanın 8 Kodu (Emeklilik (yaşlılık) veya toptan ödeme nedeniyle ile işten çıkış) seçilerek işten çıkış bildirgesinin düzenlenmesini sağlayın.

3) İş Kanununun 14. maddesine göre emeklilik dolasıyla işten ayrılmak da  kıdem tazminatına hak kazanmanın şartlarından biridir. Bu sebepten eğer emeklilik nedeni ile işten ayrılacak olan çalışanınızın işletmenizdeki çalışma süresi 1 yılı doldurdu ise son aldığı brüt ücretin çalıştığı yıl sayısı ile çarpılması sonucu çıkacak tutar kadar kıdem tazminatına hak kazanacaktır. Eğer çalışanınız onaylar ise kıdem tazminatını yazılı bir protokol çerçevesinde taksitler halinde ödeyebilirsiniz. Kıdem tazminat ödemesini banka kanalıyla yapmayı ihmal etmeyin. Sadece kıdem tazminatı değil aynı zamanda çalışanınızın kullanmamış olduğu yıllık ücretli izin hakkı var ise bunun karşılığı olarak da ödeme yapmanız gerekecektir. Emeklilik nedeni ile işten ayrılanlar ihbar tazminatına hak kazanmazlar.

4) Eğer emeklilik başvurusu yapacak olan çalışanınız ile emeklilik sonrası işe devam etmesi konusunda anlaştıysanız , işten ayrılış dilekçesini verdiği günün ertesi günü için SGDP'li olacak şekilde işe giriş bildirgesi verilerek işe devam ettirilebilir. İsçinin tekrar işe girişinin yapılması için, emeklilik talebinin neticelenmesinin beklenmesine gerek yoktur.

5) Bu kapsamda tekrar işe aldığınız çalışanınız işyerinizde önceki görevinden farklı bir görevde çalışmayacaksa yeni sözleşmede deneme süresine yer veremezsiniz.

6) Eğer çalışan emekli olduktan sonra işe devam edecekse ve bu sebeple işe başlatılacak olan çalışanla kıdem tazminatı ödenmemesi hususunda yazılı bir anlaşma yapılmışsa kıdem tazminatı ödemesi bekletilebilir.  Çalışan belli bir süre çalıştıktan sonra;
a)- Kıdem tazminatı alacak şekilde işten ayrılması halinde önceki kıdemler birleştirilerek son brüt ücret üzerinden kıdem tazminatı ödenir. 
b) Kıdem tazminatı alamayacak şekilde işten ayrılması halinde ise emekli olduğu tarihteki kıdem tazminatı emekli olduğu tarihteki brüt ücret üzerinden hesaplanır ve işten ayrıldığı tarihe kadar banka faizi ile güncellenerek ödenir.

7) Emeklilik sebebiyle işten ayrılan çalışanın yıllık izin kıdemi sıfırlanır. Emeklilik sonrası işe başlaması durumunda kıdemi sıfırdan başlayarak işler. Ancak, emeklilik öncesi çalışma döneminde kullandırılmayan izin varsa ve bu süre emeklilikte karşılığı ödenmek suretiyle tasfiye edilmedi ise emeklilikten sonra yeni çalışma süreleri, aynı işverenin bir ya da değişik işyerlerindeki çalışmalara eklenir.

8) EYT kapsamında emekli aylığı talebinde bulunarak ilk defa yaşlılık veya emekli aylığı bağlananlardan, yaşlılık veya emekli aylığı talebi nedeniyle işten ayrılış bildirgesi verilenlerin işten ayrılış tarihini takip eden 30 gün içerisinde en son çalışılan özel sektör işyerinde sosyal güvenlik destek primine tabi çalışmaya başlamaları halinde, sosyal güvenlik destek primi işveren hissesinin beş puanlık kısmına isabet eden tutar hazinece karşılanır.

Dostlarım , EYT kapsamında işten ayrılacak olan çalışanların kıdem tazminatları bunu bütçelememiş  işverenler için finansman problemine yol açabilir. Bu kapsamda çıkartılan KGF desteklerini araştırmalarını tavsiye ederim.

Ama işletmelerinizde yıllık bütçe yaparken tüm çalışanlarınız için Kıdem Tazminatı Karşılığı ayırmayı bir kural haline getirmeniz önümüzdeki yıllarda bu tip finansman sorunları ile karşılaşmanızın önüne geçecektir.

 

Saygılarımla...